Sayyidina Ali R.A:

" Manusia sebenarnya sedang nyenyak tidur, sehinggalah mati barulah ia terjaga dan sedar bahawa banyak kewajipan telah terabai."

Khamis, 23 April 2009

HIDUP PERLUKAN ARAH. PERJUANGAN & PENGORBANAN JANGAN JADI SIA-SIA

Pengorbanan memang perlu dalam sebarang perjuangan. Cuma aku tak pasti, kalau salah dan silap manusia atau yang menjadi dosa itu wajar ditebus secara yang tak patut. Bayangkan kalau semua manusia tu kena siksakan dirinya untuk nak cuci dosanya. Nak jadi suci kena buat perkara2 yang tak logik. Mungkin yang dah ada pikiran tahap dewa tu aku percaya sanggup buat apa saja. Secara akal waras aku percaya ada yang tak berkemampuan samada secara fizikal dan tahap pemikirannya. Pendek kata kesanggupan yang tak termampu untuk dibuat oleh semua orang.
Majoriti kita ada akal dan tempurung kepala, tapi cara berfikir dan arah tuju pemikiran tu satu perkara yang subjektif @ ikutsuka tujuh keturunan mak bapak aku. . Sesudah secara percuma manusia diberikan roh dan kehidupan, apakah kita ada hak nak merosakkannya? Soalnya ada sesiapa yang sanggup hidup untuk mengorbankan diri sendiri untuk menebus dosa diri sendiri atau orang lain ? Dah la berkorban tu sepasai, lepas berkorban tu nak tanggung kos nak sembuh tu pulak sepasai !
Manusia -kalau hidup takdak pedoman, macam-macam boleh jadi !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SATU MANIFESTASI


HIDUP - Tiada apa yang remeh lagi percuma. Sang Pejuang - Masanya terbatas bertemankan sabar dan tabah. Lorongnya ikhlas jalannya pengorbanan dan destinasinya - REDHA ILAHI. Ada ketika menang dan kerapkali kecundang. Jatuh dan bangun semula walau sehina mana. Tiada jalan pintas, jalan mudah - rasuah jangan dicuba. Bersendiri dan menangislah atas kezaliman diri. Air mata sesal lebih bernilai dari rasa sombong.

Sebelum "ESOK" kena belasah...JOM ! - Aku, Kau & Kita sama-sama - BERUBAH !
Berdoa. Teguhkan aqidah, istiqamah dan tawakkal.
Moga waktu ini lebih baik dari sebentar tadi.